Dr. T.Túri Gábor: A latin Ceres, vagyis a görög Déméter istennő keserűen kalandos élete
"Aki
lemerül
a görög-latin mitoszok világába,
az
rátalál ezzel a Kárpát-medencei ősnépünk
több ezer éves történetére is"
Ez a mottónak is beillő gondolat motoszkált a fejemben, amikor néhány napja – és legnagyobb örömömre – sikerült megvennem, egy limburgi kiállítás aukcióján, Ceresz istennő szép márvány reliefjét.
Ez
azért keltette fel akkor a figyelmemet, mert Ceres nevét, klasszikus
latinsággal, Keres-nek ejtik (1), ami nagyon emlékeztetett engem Ceres istennő szenvedésére, vagyis
arra a lánya utáni KERES-ésre, ami élete legkeserűbb része volt,
de lehet ezt a nevet KÉRÉS-nek is értelmezni, amellyel lánya
megmentéséért, Zeuszhoz fordult.
Ehhez még azt is hozzáteszik, hogy "a név valószínü eredete etruszk" (2).
Ez pedig lényeges információ, mivel
számomra egyértelmű
tény, hogy az
egykori Kárpát-medencei
népünknek
és az innen (Kr.e. 1000 táján) az Appenini félszigetre költöző etruszkoknak (akik a latinok elődei lettek) nyelvi rokonsága volt.
Ezért tartom most érdemesnek, az istennő
rövid történetét itt felvázolni.
A
latin Ceres, aki a görögöknél Démeter
vagy Démetra néven ismert, Kronos és Rhea lánya volt (3) a közös, egykori kelet-ázsiai kultúrkör mítosza szerint.
Ez
a Démetra, vagyis Ceres – a szó legtágabb értelmében – a
természet istensége volt, és így a föld terményeinek, az
erkölcsiségnek, a termékenységnek, a
növekedésnek
és egyben nők
védelmének,
valamint a
kultúrának
is az
istennője.
Vagyis ő volt a földgolyó éltető
eleme, sarka.
Sőt, Bacchushoz hasonlóan ő is tanította és vezette
be a gabonatermesztést, mint azt a későbbiekben
látni fogjuk.
Testvérei voltak, többek
között Zeusz és Poszeidón is, akik szerették őt, amit hamarosan – éspedig különösen testi értelemben – be is fognak majd "bizonyítani" neki, és ami ezzel, meghatározó szerepet fog játszani
az életében.
Így, ez nemsokára meg is fog történni, mert Ceres, elsőnek
Zeustól (aki a rómaiaknál Jupiter néven ismert), és aki közben a férje lett, megszülte Persephonét (aki a rómaiknál Proserpina).
Azonban Cerest "sem kellett félteni", mert nem sokkal e gyermeke megszületése után –
Kadmosz és Harmónia esküvőjén –,
beleszeretett az ifjú Iasionba,
aki
Harmónia testvére volt. Mégpedig, oly
annyira hevesen, hogy Ceres
még
ezen
a napon
Iasion szeretője
is
lett,
és egy "háromszorosan felszántott mező barázdáiban" adta oda
magát neki.
Ennek a gyümölcseként
született meg Plutosz,
a gazdagság megszemélyesítője, vagy
más források szerint, egyben az ikertestvére is Philomelosz, aki pedig az eke feltalálója lesz.
Iasiont
azonban
a
féltékeny Zeusz,
közvetlenül e tette után, villámcsapással agyonütötte.
Ceres lányát Perszephonét (a latin Proserpinát),
akinek az apja tehát Zeus volt – miközben felcseperedett és
egyre szebb lett –, egy alkalommal elrabolta az alvilág istene
Hádesz, akinek, mint látni fogjuk, majd végül a
felesége is lesz.
Ugyanis ez a Hádesz (vagyis Haidesz, a "láthatatlan"), aki Zeusznak a
testvére volt, és akit a latinok Plutónak neveztek, már korábban is szerelmes lett Perszephonéba, amiért Zeusz már akkor odaígérte neki
a lánya kezét.
Így aztán, az alvilág istene fel is jött érte a felső világba, és –
ha máshogy nem, hát – erőszakkal elrabolta a neki odaígért és rémülten küszködő szüzet.
Mégpedig pont akkor, amikor a lány, mit sem sejtve, éppen virágot szedett és koszorút font kint a mezőn, a
vidám játszótársai társaságában.
Az édesanyja még
meghallotta a lánya kétségbeesett kiáltását, de
nem tudta, hová rabolták el, mert a szakadék, amelybe Plútó
fekete lovai a szekérrel együtt belevetették magukat, ismét
bezárult fölöttük.
Ceres fájdalma határtalan
volt, és ezután – őrjöngő kétségbeesésében – fáklyát gyújtott az Aetna vulkántüzénél,
majd azzal keresve lányát, bejárta a földgolyót. Ez volt
az a különös utazása és bolyongása, amelyet később a görögök
szimbólikusan és ünnepélyesen megismételtek az eleuszi
misztériumokban.
Most jegyzem meg – és nem is annyira mellékes szándékkal –, hogy
már itt gondoljunk a mi magyar, Kárpát-medencei archaikus
mesevilágunkra, ahol szintén földalatti világok
léteznek, benne kastéllyokkal és királyokkal . Ezek ott is
démoni tulajdonságokkal vannak felruházva, esetleg még sárkányok is –
mint a Jason által megölt aranygyapjat őrző sárkány a görög Argonautákban, vagy a mezopotámiai sumér
világ hüllő-formájú istenségei – amelyeknek hatalmukban
áll a felső világra csapásokat, szárazságot, éhinséget mérni, vagy onnan királylányokat elrabolni...
E történetek tehát, azonos
archaikus képekkel rendelkeznek, amelyeket egyszer görög mitosznak és mondának, vagy a magyarok esetében népmesének, máskor pedig a sumér ékírásos táblák
üzenetének nevezünk… (és egyáltalán nem biztos, hogy ez a sorrend a keletkezési idejüknek lenne megfelelő
!)
E történetünk Cerese pedig, ezután kilenc napon és kilenc éjszakán át minden
tápláléktól megfosztotta magát, majd hosszú ideig így
bolyongott, KERESgélve és siránkozva, mígnem a mindent látó
napistan, Héliosz (4) fel nem fedezte lánya hollétét.
Amikor így Déméter (vagyis Ceres) megtudta, hogy lánya az Alvilágban, a holtak birodalmában van, bánatában átkot mondott az egész földre, és haragjában elvonult az istenektől, majd ezután hosszú ideig nem volt hajlandó visszatérni az Olümposzra.
Eközben a tenger istene Poszeidón (aki, mint tudjuk, szintén Zeusz testvére volt) szerelemre lobbant Ceres iránt, és erőszakos szerelmével üldözni kezdte, a lánya halálát, elbújva gyászoló istennőt. Mikor aztán Déméter (Ceres) felismerte Poszeidon szerelmes vágyát, félelmében kancává változtatta magát, és Onkiosz király ménesében rejtőzött el, de Poszeidón ekkor ménné változtatta magát, és legyőzte őt.
Ebből az együttlétükből született meg aztán Árion (vagy Areion), az az isteni csodaló (5), amely nemcsak hogy nagyon gyors volt, de még beszélni is tudott.
A
történtek után,
Ceres
szégyenében
egy
távoli
barlangba rejtőzött,
és távolléte alatt általános meddőség és éhínség
uralkodott a
földön.
Senki sem tudta, hová rejtőzött, amíg végül
Pán
fel nem fedezte hollétét.
Erre
Zeusz a Párkákat, vagyisa
sors nővéreit (6)
(Klothót,
Lachesist
és Atroposzt)
bízta
meg, Ceres (Déméter)
visszahozatalával.
Ekkor Ceres felvette
egy
idős
asszony alakját, majd
elrejtőzött
Eleusisban, ahol akkor éppen Keleos (Celeos)
király
uralkodott.
Ott
találtak rá egyszer a
király leányai egy fa alatt, és
magukkal vitték atyjukhoz.
Ceres nem árulta el kilétét, mégis szeretettel és odaadással ápolták a legyöngült "öregasszonyt".
Miután később felfedte kilétét, hálából, a
Keleos
palotájában kapott vendéglátásért,
Eleusis
földjét
fölmentette
az átka
alól
és megengedte, hogy egyedül ott virágozzanak ki a
mezők és hogy ott legyen termés.
A
föld többi részére mondott átkát azonban
nem
akarta visszavonni, csak
ha újra láthatja leányát.
Pedig Zeusz elküldte hozzá a gyors Iriszt is, de a gyászoló
istennő még akkor sem akarta visszavonni az átkát, csak, ha a
Persephonét visszakapja.
Végül aztán CÉRÉS, mégis rászánta magát, és KÉRÉS-sel ment Zeus trónjához. Ott könyörögni kezdett neki, hogy tegye
lehetővé lánya magszabadulását az alvilágból, vagyis a holtak közül.
Erre az
istenek atyja megparancsolta Hermésznek, hogy szálljon le
Persephonéért Hádész birodalmába hozza vissza – vagyis szabadítsa ki – onnan az elrabolt Persephonét...
És itt megint nem állhatom meg, hogy ne mutassak rá ismét a
Kárpát-medencei archaikus meséinkre, vagyis az azonos forrásra. Mert pontosan ugyanezt találjuk meg az egyik magyar archaikus történetben is, amit mi - természetesen (!) - "mesének" nevezünk:
Vagyis, hogy
a királylányt elrabolják az alvilágba és onnan kell kiszabadítani. Ezt meg is tesz a mesehős (Fanyűvő) és egy lyukon át lemegy utána az alvilágba, és annak kastélyából végül ki is szabadítja a lányt…
(Benedek Elek gyűjtése: Többsincs királyfi: "Fanyűvő, Vasgyúró, Hegyhengergető" )
Ezen pedig nem kell csodálkoznunk, és különösen pedig nem rögtön, valamiféle átvételre gondolnunk, mert az esemény, amit a görög történetben olvashatunk, ez valójában nem más, mint az egykori archaikus alaptörténetnek a helyi változata. Vagyis, hogy a hős leereszkedik az alvilágba, hogy onnan kiszabadítsa az elraboltat.
És, hogy ez valóban így van – és nem pedig csak egy egyedülálló, véletlen jelenség –
azt az bizonyítja, hogy ezt ugyanígy megtaláljuk egy mezopotámiai változatban is, például Gilgames eposzban.
Gilgames,
"...aki mindent látott / őróla szólok. / Aki mindent tudott / és mindenre emlékezett, / aki felkutatta az összes határokat.
[…]
aztán lyukat fúrt a föld belsejébe,
az alvilág torkáig érőt,
s e lyukon át Enkidu árnyát
alvilágból a napvilágra,
az élők közé fölvezette."
(Gilgames: Agyagtáblák üzenete. ford. Rákosi Sándor, vál., jegyz. Komoróczy Géza, Európa, Bp. 1974, 165-166 old.)
Azonban a mi történetünkben itt – vagyis ennek az archaikus alaptörténetnek, ebben a görög változatában – Zeus csak abban esetben volt hajlandó megígérni Ceresnek, hogy lánya visszatérhet onnan, ha ő még ott, Hádesznél, nem nyult gyümölcshöz és nem evett ételt sem.
Azonban
a lány ekkor ott lent éppen megízlelte az egyik ottani ételt, még ha az, csak egy összetört
gránátalma magja is volt. Így az istenek már csak azt tudták
megengedni neki, hogy az év kétharmadát az anyjával tölthesse, és az évnek csak az egyharmadát kelljen neki Plútóval (vagyis Hádesszel) töltenie.
Mivel Plútó (Hádesz) szerelme továbbra sem csökket Perszephone irányába, így a végén Zeusz
engedélyével, végre mégis nőűl vehette Perszephonét, akit ezután az Alvilág
királynéjává is tett.
Ceres pedig – mivel a lányát így ismét visszakapta –,
feloldotta nehéz átkát, amit lánya elrablása miatt tett, és amely azóta az egész földet
súlytotta.
Így ezután a földön újra
kivirágozhattak a mezők és kizöldülhettek a
fák, a tavasz megfiatalító erejétől.
Azonban Demeter (Ceres), még e szerencsés fordulat után sem felejtette el az eleusisiak szíves vendégszeretetét, ezért ezt, még külön most azzal is meghálálta, hogy Keleos fiát, Triptolemost megtanította a szántásvetésre, valamint ajándékozott neki a különböző gabona és más termények magvaiból is. Ugyanakkor, mindezek mellé még azzal is megbízta, hogy a csodálatos repülő szekerével – amit ekkor Ceres ajándékozott neki – járja be a világot és tanítsa meg az embereket mindenhol, a tőle megtanult szántásvetésre és gabonatermesztésre.
Ettől kezdve Ceres
áldottan és boldogan uralkodott, a hálás népek pedig
templomokat és oltárokat szenteltek neki, és örömteli
ünnepeket tartottak a számára.
Sok helyen ezután, a meghozott szigorú törvényei miatt, még bölcs, isteni törvényhozóként is tisztelték, úgy mint a vándorló és nomád életet követő, új és civilizált kultúrák megalapítóját,
Ilyen tövényhozó hely és ünnepség volt az Athén melletti Eleusziszban (ma Elefszisz)
található Démétér szentély is, ahol az ún. eleusziszi
misztériumok beavatási és felszentelési rítusait tartották. Ezek az athéniak állami kultuszainak részét képezték, azonban ezekben a
misztériumokban az egész Oikuménéból is részt vettek. (amely ökuméne akkor, az egész – és addig ismert – lakott [földet] jelentette)
A
misztériumünnepségek résztvevőinek pedig halálbüntetés terhe
mellett titokban kellett tartaniuk az eseményeken történteket, így ez egy exkluzív zárt kört alkotott... Itt, ezen kívül még működött egy papiskola is, amelyben titkos tanítást oktattak, és a papi
felszentelést csak a legszigorúbb vizsgák és egy örökké kötelező
eskü után kapták meg az arra érdemesek.
Ceres-t pedig ezalatt, egyszerű és lazán öltözött istennőként ábrázolták, kezében fáklyával vagy SARLÓVAL (7), mellette pedig egy oroszlán, amely az állatövi jegyet, vagyis ezzel a nyári hónapokat, a júliust és az augusztust szimbolizálta.
Fejét ugyanakkor kukoricalevéllel vagy gabonakalásszal koronázva örökítették meg, vagy a fején egy díszes
kosárkával, benne a föld terméseivel, zöldségekkel
és gyümölcsökkel, különösen pedig mákkal, amely mákgumó magjai az emberi termékenységet szimbolizálták,
amiért ugyancsak felelős
volt Ceres (vagyis Demeter).
Haját pedig ugyanakkor hoszan a vállára
omlva, vagy összefonva láthatjuk, és vannak olyan szobrai is, ahol kezében fáklyát tart, amivel a lányát éppen keresi.
Azonban – mindezek ismeretében –, felmerülhet bennünk a kérdés, hogy ki, vagy kik lehettek e görög (és e későbbi latin) istennőnek, a közel-keleti kulturán át, hozzávezető alakjai?
Mivel attribútumai (vagyis lényegi, megkülönböztető jegyei) révén alakja egybeesik Ízisz és Artemisz tulajdonságaival, és Déméter istennő ábrázolása – különösen keleten – sarlóval is történt, ezért érdemes, ezzel kapcsolatosan, ezt a másik két istennőt is megismernünk, akikkel kapcsolatban hasonlatosságot vehetünk észre.
E két említett istennő
közül az ősibb, Ízisz volt, akit az egyiptomi mitológiából ismerhetünk, és aki a termékenység,
a születés, az újjászületés és a mágia
istennőjeként volt tisztelve. Mivel kapcsolata volt
az alvilággal is, ezért a halottak rítusaival is
foglalkozott. Férjével Oziriszszel és fiával Hórusszal együtt, az Ozirisz-mítosz révén, volt leginkább ismert és kedvelt.
Bár ezt az Íziszt, az Egyiptomban élő görögök, és utána
a rómaiak is, egészen a keresztény korig imádták, mégis eközben, különösen miután megismerték Izisz anyaságát,
bölcsességét és vezetését, végül Izisznek ezeket a tulajdonságait részben Athénére és
Déméterre is átruházták.
Ugyanakkor keletről
pedig nagy befolyást jelentett a számukra a mezopotámiai Isztár
(Ishtar) és annak nyugat-szemita megfelelője
Asztarté. Ezekben azonban csupán a hadistennőt látták,
holott a kezükben megtalálható harci eszközök (az íj és a dárda) sokkal inkább az erdővel és
az erdei vadászattal volt összefüggésben, amit majd később éppen Artemisznél is látni fogunk.
Amikor pedig a
perzsák meghódították Kelet-Elámot, majd hamarosan
megteremtették a Perzsa Birodalmat, megjelent náluk is – az
előzőkhöz
hasonlóan – az ő saját és új istennőjük, akinek a neve Anahita lett.
Ez az istennő
kezdetben
egyfajta Földanya, pontosabban Vízanya volt, aki
szintén a szexualitással, a szerelemmel és a termékenységgel
volt kapcsolatban. Tulajdonságai alapján, az egykori babiloniak Isztárjához, és az elámiak Nanayához hasonlítható. E kettő kezében ugyanúgy megtalálhatjuk a
vadászat eszközeit, mint ahogy azt késő
bb, majd Artemisnél is...
Az említett másik istennő pedig Artemis, aki ezen a néven a görög
mitológiában tűnik fel
először. Különösen pedig Homéroszbnál, aki a Kr.e.1200 és 800 körüli népi mondáknak, a szájról-szájra terjedő
változatait rögzítette le írásos mitologiai formába, feltehetően a Kr.e. 8-7.század táján.
És így –
az egykori mondákban hallott –
Arthemis, istennő, aki mint
a szüzesség, az erdő, az erdei vadászat, a termékenység, a szülés és a Hold (vagyis a női nem) istennőjeként volt addig is ismert, így ezért most nála is így jelenik meg, majd így válik később a nők és a
gyermekek védelmezőjévé is.
Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy maga az Artemisz név
először
"a-te-mi-to" és "a-ti-mi-te" alakban fordul elő, az ún. "Égei-tengeri korai időszakban" ("Ägeische Frühzeit", vagy "Early Aegean period"), amelyet Lineáris-A írással találtak meg a
kutatók.
Ez pedig az az írás, amelynek megfejtésében és annak a
magyar rovás betűivel
való hasonlóságával, az utóbbi időben
az USA nebraskai Lincoln Egyetemén oktató, Révész Péter professzor foglalkozik behatóan, az egyetemen alkalmazott algoritmusok és számítógépes elemzések
felhasználásával.
Révész professzor a Kárpát-medencei ősnyelvet nyugati ugornak nevezi. Számítógépes analízisa alapján, ehhez a nyugati ugorhoz tartozott a magyaron kívül, a hatti, a minoszi, valamint az euphráteszi nyelv is.
Véleménye szerint ennek az ősnyelvnek nagyon fontos szerepe volt a későbbi, ősi nyelvek kialakulásában, mert – szerinte – például a dravida nyelvvel keveredve, ez hozta létre, az ősi sumér nyelvet. Ezt az említett nyelvek közötti rokonságot pedig, intézetének számítógépes adatfeldolgozásával, szintén bizonyítani tudta...
A témánk szempontjából, és az összefüggések megértése
érdekében, számunkra így most annak a tudatosítása is igen fontos, hogy
az – indogermánnak tartott – görög nyelv későbbi
kialakulásában is, szintén egy nyugat ugor nyelv, vagyis
ebben az esetben, a minoszi nyelv, játszott
fontos szerepet, amely tehát nem idogermán nyelv!
Ez pedig jól megmagyarázza a mai magyar és az antik görög
nyelv egyes szavai közötti hasonlóságot, amelyre már régebben, az előző írásaimban is kitértem.
Ehhez hozzá kell tennem azt is, hogy az ókori görög nyelvben számtalan olyan szó található, amelyet ma ismeretlen eredetűnek mond a tudomány. E szavak meglétét bár átvétellel magyarázzák, azonban ezek nagy száma, mégis zavart keltő – különösen a véleményformáló mainstream (fősodor) számára –, mivel bizonyított tény, hogy az ógörög nyelvnek legalább 30 %-a nem indogermán eredetű. Ugyanakkor pedig Révész professzor szerint ezek részben – és szintén bizonyíthatóan – éppen az említett ősi nyugati-ugor szavakra (12) vezethetők vissza.
Az istennő
egykori jelzője, illetve mellékneve a "qe-ra-si-ja" volt, majd
később pedig
az innen átment az ógörögben és Therasía lett, ami – a
jelenleg elfogadott vélemények alapján – "Théra (8) istennője" jelentésű. Ahol Thera a Santorini sziget régi neve volt.
Ebből pedig feltételezik, hogy Artemiszmek a sokkalta régebbi elődjét, vagy – még a vulkánkitörés
előtti
– Santorini-szigeten, vagy pedig a minószi Krétán, a
hegyek és a vadászat, valamint a természet istennőjeként kell
keresnünk, mert ez utóbbi helyen, például ősi
településnyomokat találtak
az
i. e. 4-5. évezredből,
vagyis a
neolitikum (az újkőkor) idejéből.
Így – mint láthatjuk – ezt éppen onnan eredeztetik, ahol pont az előbb említett kutatás folyik a Kárpát-medencei, valamint a Krétai írás és nyelv közötti összefüggésekkel kapcsolatban.
Tehát Démétert, ugyanúgy mint Iziszt és Artemiszt, a természet egyik leghatalmasabb, mindent tápláló, mindent megáldó istennőjeként tisztelték, már az ősi időkben is, sőt – emlékezzünk arra is vissza, hogy – Démétert (Cerest) még a földművelés, a gabonamagvak, és így nyilván, az aratás ismerőjének és tanítójának is tartották.
Ezért nem lehet véletlen, hogy alakját nemcsak fáklyával, hanem, kezében sarlóval is ábrázolták...
És itt, most jusson eszünkbe, a Magyarországon megtalált sarlós istennő alakja, amely szintén a neolitikum idejéből, vagyis a Kr.e. 5 évezredből származik.
Ez az a lelet, amely a többi ott talált lelettel együtt – a pontos helyét meghatározva –, a
Kr.
e. 5000-4400 közötti, Alföldön virágzó,
késő
neolitikus Tisza-kultúrából
származik.
Mégpedig, éppen úgy, mint ahogy az ősi
írásunk is – amelynek helyi elődje az Erdélyben megtalált, kb. 5000 éves tordosi írásjelek voltak –
hasonlóan a Krétán éppen most kutatott ősi, Lineáris-A írás
jeleihez.
Ha ehhez még hozzávesszük azt is, hogy míg az
említett minoszi és közel-keleti kultúrák nyomait, már csak ásatásokkal
tudják kutatni –
mert ezek mára már kihaltak –, addig Magyarországon ez
az ősi
kultúra azóta is folyamatosan él, és még ma is
átadásra kerül.
Ezt pedig nemcsak
ősi
írásunk meglétével tudjuk igazolni, hanem az itt
megtalált archaikus sarlós anyaistennel is.
Mert ez még ma is
él, a "sarlós Boldogasszony" fogalomában, amely 1000 éve, kizárólag a Kárpát-medencei magyar kereszténys´ég fogalomtárába(9) került be, és amely,
valójában
azt az
egykori sarlós
istennőt
jeleníti
meg, amely mától számítva, a 6500-7000 évvel ezelőtti,
Tiszai
kultúra, sarlós Kárpát-medencei istenanya
alakja is
volt.
Itt ehhez azonban az is hozzátartozik, hogy jóval később az újkőkor után, és már a bronzkor vége felé, amikor az
Attika félszigetén megszületett a görög
kultúra, szintén ezzel a sarlós attribútummal ábrázolta
a maga istennőjét, akit ők Déméternek hívtak (és ismét jóval később, ugyanezt vették át tőlük a latinok is, akik pedig ezt az istennőt Ceresnek nevezték).
Az átvétel pontos idejét, azonban nehéz megadni, mert a görög
történelem
kezdeteit tulajdonképpen
homály
fedi.
Hagyományosan ugyanis Kr.e.
776-tól, az
első olimpiai
játekoktól, számítják
a
kezdeteket,
de vannak akik ezt a Kr.e. 2000 és 1500-as évektől eredeztetik (ezzel
beleértve
a mykénei
kultúrát is),
de megint
mások, még a
minoszi
civilizátiót
is ideszámítják, pedig közismert, hogy ez utóbbi
kettő
egészen
más kultúra volt. Ha tehát ezeket figyelembe vesszük,
akkor – igen
nagy jóindulattal – Kr.e.
2700. tájától számíthatjuk a görög kultúra
megjelenését.
Ez viszont, akárhogy
is számítjuk, még így is azt jelenti, hogy a görög civilzáció, a mi
Kárpát-medencei földműves
civilizációnknál –amely rétegében a Kr.e. 5000-4400 táján készített sarlós
anyaistenség
szobrát is megtalálták – a
számításoktól függően 4000
vagy 2000 évvel fiatalabb.
Tehát nem csoda, hogy ez a
Kárpát-medencei sarlós "isteni"- attribútom, mint átvétel jelent meg a görögöknél, éspedig sokkal később.
Ha
most valaki azt gondolná, hogy ez, és az itt a Kárpát-medencében megtalált "egy-két
cseréptöredék"
még nem bizonyít sokat, az bizony nagyon téved... Itt ugyanis,
nemcsak egy-két ősi kerámiatöredékkel, hanem az archeológiai
leletek több száz és ezerre rúgó tömegével találkozunk. Szobrokkal, emberi sírleletekkel
és házak maradványaival.
Az itt talált szobrok figurális ábrázolása már
fejlettebb, rajta vonaldíszítésekkel, a házak pedig sokszor
elérték akár a 20-30 méteres hosszúságot, szélességük pedig
az 5-7 métert, vagyis alapterületük sokszor 200 négyzetméter
fölötti is lehetett. E
házak fő szerkezeti elemei a földbevájt cölöpök voltak,
amelyek legtöbbször három sorban futottak és tartották a
vízszintes tartógerendákat, amire a padlástér és rá pedig a
tetőszerkezet épült, mint ahogy ezt például Mosonszentmiklóson,
vagy a túrkevei
korai bronzkori ház esetében
láthatjuk. A tető náddal vagy szalmával volt fedett,
a falakat pedig a cölöpök közé font vesszők alkották, amelyet
kívül és belül, agyagos vakolattal láttak el.
Tehát ez már egy magasan fejlett, letelepedett, földműves civilizáció volt, miközben ezt máshol – vagyis más későbbi "kultúrterületen" – az emberi történelem e korai periódusában még egyáltalán nem láthatjuk!
Mert
itt a Kárpát-medencében, ennek az itt kialakult kultúrának, már
6000 évvel ezelőtt, töbek között
írása,
magasan fejlett építési technikája,
földművelési ismeretei,
a föld megműveléséhez szükséges eszközei,
háziállatai és a
talált kerámiák alapján
kézművessége is volt.
Vagyis mindennel rendelkezett,
amit
a civilizáció tárgyi feltételeinek
tartanak...
Mindezen tárgyi feltételek mellett ennek a kultúrának azonban már megvoltak azok a lelki és szellemi feltételei is, amely az emberi civilizáció egyik legfontosabb kellékének számítanak.
Ez pedig az itteniek vallási kultusza volt.
Ugyanis, itt, a Kárpát-medencében, az ásatások során talált települések
centrális telljeiben (a városok romjait és törmelékeit rejtő,
domb formájú alakzatokban),
és azoknak is a "középponti
épületében
áldozhattak isteneiknek;
a női "főisten" (a fentebb látható) ún. "Kökénydombi Vénusz" mellett,
a Szegvár-tűzkövesi "sarlós istennek"
Amely utóbbi, a Kárpát-medencében először itt
megjelenő férfi főistennek" számít, és talán a későbbi sumer Enlillel vagy a
[még későbbi, és az Attikai
félszigeten megjelenő]
korai
görög Kronosz
istennel párhuzamosítható.
(ld.
Wikipedia: Tisza-kultúra)
Mindehhez
azonban, hogy teljes képet kaphassunk, hozzá kell fűzni,
hogy ez az itt tárgyalt Tiszai kultúra nem váratlanul jelent meg
ezen a területen, hanem ez, az itt Kr.e. 6000 óta itt létrejött
ún. Körösi kultúrából alakult ki. Ez pedig, ezután
átment az
ún. Alföldi
Vonaldíszes Kerámia
periódusába, majd innen pedig
a szakálháti
kultúrába.
Ez utóbbiban pedig, már az eddigi gazdálkodással és termesztéssel kapcsolatos
leletek mellett, megjelentek
a
szövés-fonás ismeretére utaló
leletek is.
Ezek,
bár
– a leletek alapján – már
nyomokban
hamarabb is ismertek
voltak,
de itt a
szakálháti
periódus leletei között, már
nagyobb mennyiségben találtak a régészek orsókarikákat,
szövőszéknehezékeket
és
edények
alján látható
textillenyomatokat.
Sőt...
a legelső
és rekontstruálható, teljes
szövőszéket
is itt, a
szakálháti kultúra leletei között tárták fel.
A
ruhák díszítésére pedig agyag, vagy réz gömböcskéket és
kagylókat használtak és már ismert volt a csontból készül és
faragott fésű is...
A "szakálhátiból" pedig egyenes
út vezetett, a
már előbb
említett,
Tisza-kultúra periódusába.
Vagyis
látható, hogy a
Kárpát-medencében, mától
számítva 8000
éve, bizonyíthatóan
egy folyamatos, és megszakítás
nélküli egymásra
épülő
kultúra láncolatról van szó.
Ennek,
a
Kárpát-medence alapnépességére
jellemző
kultúrának a folyamatos, valamint
felfelé ívelő fejlődése,
a Kr.e-i 2000-2400-es évek táján megtört.
Átadta ekkor a helyét a
fémfegyvereket használó, a Yamnaja periódus - Kurgán-kultúrájú népének, amely
így e bronzkori kimerekkel és a királyi szkítákkal, a mai magyar etnikum
kialakulásának egy új és máig is jellemző periódusát nyitotta
meg.
A
fentieket
alátámasztják a legújabb
kori genetikai
vizsgálatok
is, amely szerint "a
jelenlegi
magyar férfiak 73,3
%-a
már az őskőkorszakban itt élt férfiak utódjai."
(10)
Ezek alkotják az R1a haplocsoportot.
Ezt nevezik a "Gravettiek" csoportjának is, és amelynek keletkezési
idejét 21 000 és 15 000 évvel ezelőttre
teszik, és ennek egyik alcsoportha az ún. őskárpáti
és a dinári rész.
A
másik nagy genetikai csoport az R1b.
Ennek összessége 20% alatti a ma élő magyar populációban,
és amelyet legtöbb kutató a Yamnaja-, illetve a Kurgán-kultúra
népeivel hoznak összefüggésbe.
Ez utóbbinak is vannak alcsoportjai, mint például a kaukázusi, amely a Majkop kultúrából ered, és több más, amelyek pl. a Balkánon, Kurdisztánban, vagy Ukrajnában is megtalálhatók, de ennek a másik R1b1b és R1b1b2a alcsoportja viszont az újgur baskír, örmény és anatólia, valamint például a nyugat-európai kelták génmarkerével egyezik meg.(11)
Így elmondható, hogy Kr.e. 2000-ig – vagyis legkevesebb 4000 éven keresztül –, ez a Kárpát-medencei terület, az európai (és általában az emberi) civilizáció kialakulásának egy fontos helyszíne és éllovasa volt. Valamint, hogy ennek időszaka alatt, az innen kibocsájtott népesség, a szélrózsa minden irányába vihette szét az itteni, helyi kultúra (főleg a földművelés és a technika) eredményeit, amelyet aztán ott – kedvezőbb viszonyok mellett –, továbbadhattak.
Ha most ezután, és mindezek ismeretében, ezt a "Ceres" a nevet, szándékos célzatossággal "Keres"-nek ejtjük ki – vagyis úgy, ahogy ezt a rómaiak is tették, az ősi klasszikus latin időkben (és nyilvan az elődeik, az etruszkok is) –, akkor kihalljuk ebből mi magyar anyanyelvűek, az istennő egykori tettét, tehát lánya KERESését.
Vagyis a mi – ma magyarnak nevezett –, Kárpát-medencei nyelvünk segítségével, ez a név értésünkre ad valamit, amit csak mi érthetünk meg, a mi saját és őseinktől örökölt nyelvünkkel....
És, ha most magunkban ezt ´így tudatosítjuk, akkor még közelebb kerülhetünk ahhoz az ősi, titokzatos hálóhoz, amely megőrizte az egykori neolitikus Kárpát-medence kapcsolatát az itt említett – és jóval utána kialakuló – ősi kultúrákkal.
Ennyi – egyesek áltak –
"véletlennek" nevezett egyezésen, pedig
érdemes elgondolkozni... Különösen pedig azon, hogy valójában hol is kell keresnünk az emberi civilizáció egyik bölcsőjét? Azt a bölcsőt amiről pedig sajnos manapság, olyan keveset beszélnek.
(TTG)
Lábjegyzet:
1 ld. https://de.wikipedia.org/wiki/Ceres_(Mitológia)
2 "Vermutlich ist ihr Ursprung etruskisch." Forrás: mint fentebb.
3 És így Hesztia, Poszeidón, Zeusz, Héra és Hádész voltak a testvérei.
4 Héliosz feladata az volt, hogy kormányozza a napszekeret az égen, amelyet négy csődör húzott.
5 Árion először Onkioszé lett, majd később Héraklész tulajdonába került.
6 Ezek a sors nővérek, ugyanis szintén Zeusz lányai voltak, és ők kötötték össze a halandók életének fonalát, és fonták azt tovább, majd ők is vágták el azt. De végül nem ők döntöttek a halandók sorsáról, hanem apjuknak, az istenek atyjának bölcs parancsainak engedelmeskedtek.
7 "das Haupt mit Aehren bekränzt, eine Fackel oder auch eine Sichel tragend". ( fordítás: a fejét kukoricával koronázzák, fáklyát vagy sarlót tartva.) Forrás: https://www.zeno.org/DamenConvLex-1834/A/Ceres+(Mitológia)
8 Az Égei tengerben, a Kükládok déli részén fekvő Santorini szigetét (melynek jelentése olaszul Santa Irene), a görögök régen Thérának, vagy Thirának nevezték, és amelyen ősi településnyomokat találtak az i. e. 5. évezredből, a neolitikum idejéből. Théra a Kr. e. 2. évezred elejére az Égei-tenger egyik legfontosabb kikötőjévé vált. A civilizáció magas szintjéről tanúskodnak a csatornarendszerhez kapcsolódó fürdők, a változatos kézműves mesterségek és nem utolsó sorban a lenyűgöző, 3500 éves freskók. Úgy tűnik, hogy Kr. e. 1620 és 1600 között az itt virágzó minószi kultúra korszaka Thérán, hirtelen véget ért, egy hatalmas vulkánkitörés következtében, ami a sziget nagy részét elsűlyesztette.
9 A Sarlós Boldogasszonyt júl. 2-án ünnepli a magyar nép, ami a kereszténységben "Szűz Máriának látogatása Erzsébetnél" hivatalos ünnepének felel meg, amikor ugyanakkor az őt fogadó "áldott állapotú Erzsébet méhében megmozdult a gyermek". Érdemes azonban két dolgot megjegyezni: az egyik, hogy a Magyar Katolikus Lexikon szerint, júl. 2-a valójában "Mária Erzsébetéktől való elköszönésének napja", a másik pedig, hogy az egyetemes katolicizmusnak ezt a júl. 2-i ünnepét a II. vatikáni zsinat (1962-65.) május 31-re változtatta, de hazánkban mégis engedélyezte továbbra is ezen régi, július 2-i dátum megtartását.
10 Dr. Czeizel E.: A magyarság genetikája 235. oldal, 3. bekezdés.
11 A többi kissebb (itt most nem említett) haplocsoport alkotja a magyarok génallományában a Vinca-Tordas marker (ez a nép készítette például a Tatárlaki korongot) és a thesszáliai kultúra markere, vagy az 1%-os az egyiptomi marker. A 7%-os J2 csoport pedig a Sumer, Mitanni, Hatti, Babiloni, Hurrita és Főníciai mutáció a mai magyarságban.
12 Forrás: Révész Péter professzor előadásának (1:25:55) részlete. https://www.youtube.com/watch?v=qZZ0HWqRHFg (2022.09.01)